Незабаром споживачі одержать чітку інформацію про продукти

Незабаром споживачі одержать чітку інформацію про продукти

Чіткі та зрозумілі правила надання споживачам інформації про харчові продукти незабаром з’являться в Україні.

Верховна Рада у першому читанні ухвалила законопроект №8450 «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Таким чином держава адаптує своє законодавство про маркування харчових продуктів до чинного у ЄС.

Законопроект установлює вимоги до обсягу, змісту та форми даних, які має одержати споживач. Причому йдеться не тільки про етикетку харчового продукту. Поняття «маркування» замінюється більш об’ємним визначенням «інформація про продукт».

Документ охоплює також сферу закладів громадського харчування, дистанційний продаж, тобто всі можливі способи придбання продуктів.

Частину вимог нового законопроекту містять і нині діючі нормативні документи, зокрема, ст. 39 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» №771,Технічний регламент щодо правил маркування харчових продуктів (наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.10.10 №487), національний стандарт України «Продукти харчові. Маркування для споживачів. Загальні правила» (ДСТУ 4518-2008). Проте є і чимало нововведень.

 

Нові вимоги законопроекту

 

Документ вимагає надання споживачу повної та достовірної інформації про харчовий продукт, на основі якої той має вирішити, чи хоче його придбати.

Інформація обов’язково має бути правдивою, точною та зрозумілою для покупця. Зокрема, забороняється вводити споживача в оману, приписуючи продукту властивості профілактики або лікування хвороб. Дана норма стосується не тільки позначок на етикетці, але і реклами та дистанційного продажу.

Наприклад, розповсюдженою є ситуація з м’ясними та рибними продуктами. Часто їхня упаковка вводить в оману зображенням цілих шматків м’яса або риби, насправді ж товар складається зі шматків з харчовими добавками, з’єднаних іншими інгредієнтами. Законопроект виключає таке введення споживача в оману. За ним, на упаковці треба зазначати «сформоване зі шматків м’яса (риби)».

Окремі вимоги висуваються до маркування напоїв, які містять етиловий спирт кількістю понад 1,2% об’ємних одиниць.

 

Написи мають бути розбірливими, легкодоступними (знаходитись на видному місці), не приховуватись за іншим текстом або зображенням. Якщо товар продається дистанційно (через інтернет-мережу), то інформація повинна бути доступною споживачу до моменту придбання харчового продукту.

 

Обов’язковим є зазначення

– наявності ГМО (а не відсутності генно-модифікованих організмів);

– інгредієнтів, що можуть викликати непереносимість, зокрема, алергенів.

 

Написи збільшаться візуально. Якщо упаковка товару має площу до 80 см2 , то мінімальний розмір літер без виносних елементів буде не меншим 0,9 мм (за діючим законодавством – 0,8). На більшій етикетці висота літер складатиме як мінімум 1,2 мм.

 

Ще одна новела законопроекту – вимога зазначати країни походження харчового продукту та його інгредієнтів.

 

Відповідальність за надання інформації покладається на оператора ринку, під найменуванням якого продається даний продукт.

 

Наразі законопроект №8450 готується до другого читання Верховною Радою.